چگونگی محاسبه و انواع متراژ کابینت

اگر برای آشپزخانه جدیدتان می‌خواهید کابینت انتخاب کنید، و یا تصمیم گرفته‌اید آشپزخانه قدیمی و دمده خود را تغییر دهید و کابینت‌هایی با طرح متناسب روز تهیه کنید، لازم است اطلاعاتی درباره‌ی متراژ کابینت داشته باشید. دانستن متراژ کابینت عنصر اصلی طراحی آشپزخانه شما است. هنگامی که آشپزخانه رویایی خود را تصور می کنید و اندازه‌ی دیوارها را در نظر می‌گیرید، ممکن است از خود بپرسید که کابینت‌ها باید چه اندازهایی داشته باشند که با آشپزخانه شما هماهنگ شوند. یا اینکه هر چیز باید کجای آشپزخانه قرار بگیرد، که همه‌ی این‌ها به متراژ دیوار‌ها و کابینت‌ها بستگی دارند. متراژ کابینت و آشپزخانه کلید طراحی آشپزخانه است.

همیشه گزینه‌ی استخدام یک متخصص حرفه ای برای ساخت یا نصب کابینت آماده وجود دارد، اما کارهای زیادی نیز هستند که بهتر است خودتان انجام دهید. هر مسیری را هم که انتخاب کنید، باید اندازه کابینت آشپزخانه و طراحی معمول آشپزخانه را بررسی کنید. داشتن یک ایده کلی در مورد اندازه کابینتی که می‌خواهید نصب کنید به شما کمک می‌کند و برای انتخاب شما را در مسیر درستی قرار می‌دهد تا آشپزخانه خود را با موفقیت به نتیجه‌ی ایده آلی که می‌خواهید برسانید.

متراژ کابینت استاندارد

وقتی صحبت از متراژ کابینت‌ها در ابعاد استاندارد می‌شود، باید ابعاد سه نوع اصلی آن‌ها را در نظر بگیرید: کابینت زمینی، کابینت دیواری و کابینت‌های بلند. چه بخواهید فضایی را برای جاروها اضافه کنید یا جایی را برای ادویه جات در نظر بگیرید، باید هر کابینت متراژی مناسب و به اندازه داشته باشد تا متناسب با نیاز شما باشد. بسته به کاربرد کابینت‌ها، می‌توان آن‌ها را به یک درب یا دو درب نیز مجهز کرد.

متراژ کابینت زمینی

کابینت های زمینی که روی زمین قرار می‌گیرند، با پیچ به دیوار ثابت می‌شوند. این کابینت‌ها وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، سینک، محل آماده سازی غذا و اجاق را در خود جای می‌دهند.

متراژ کابینت آماده زمینی معمولاً یکنواخت است و از استاندارد خاصی پیروی می‌کند. متراژ کابینت زمینی به گونه‌ای طراحی شده است که ارتفاع آن به اندازه کافی بلند باشد تا از خم شدن فرد جلوگیری کند و به اندازه کافی عمیق باشد تا دسترسی نیز آسان باشد:

  • عرض: ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر
  • ارتفاع: بدون کانتر ۸۳ – با احتساب کانتر ۸۸ سانتی‌متر
  • عمق: بدون کانتر ۵۸ – با احتساب کانتر ۶۳ سانتی‌متر

 

متراژ کابینت
محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه طبق استاندارد ها

 

متراژ کابینت دیواری

متراژ کابینت دیواری تنوع بیشتری دارد و ابعاد همه‌ی کابینت‌های دیواری یکی نیست. از آنجایی که آنها به جای کشو قفسه دارند و وسایل زیادی را در خود جای نمی‌دهند، ساخت انواع عمق استاندارد و عرض استاندارد برای تولیدکنندگان آسان‌تر است. گاهی نیز می‌توانید اندازه مورد نیاز خود را خودتان انتخاب کنید. اما به طور کلی، متراژ کابینت دیواری آماده معمولا در این طیف می‌باشد:

  • عرض: ۲۲ تا ۱۲۰ سانتی متر
  • ارتفاع: ۳۰ تا ۱۱۶ سانتی متر
  • عمق: ۳۸ تا ۵۸ سانتی متر

متراژ کابینت آشپزخانه بلند

متراژ کابینت‌های بلند حداقل از ۲۱۰ سانتیمتر شروع می‌شود و تا ۲۴۰ نیز می‌رسد. این کابینت‌ها معمولا برای جای فر، و جا دادن وسایل مختلفی مانند جارو یا جاروبرقی استفاده می‌شوند. برای تهیه‌ی این کابینت‌ها حتما توجه کنید که سقف خانه شما نباید کوتاه باشد. کابینت بلند آماده معمولا در اندازه‌های زیر موجود است:

  • عرض: ۳۰ – ۶۰ – ۹۰ سانتی‌متر
  • ارتفاع: ۲۱۰ – ۲۴۰ سانتی‌متر
  • عمق: ۳۰ – ۶۰ سانتی‌متر

متراژ تاج

اندازه‌ی قالب تاج در ارتفاع و عرض‌های مختلفی وجود دارد. تاج معمولاً ۶ سانتی‌متر ارتفاع و ۲۴۰ سانتی‌متر عرض دارد. به یاد داشته باشید، اگر یک تاج با اندازه بزرگتر تهیه کنید، ممکن است مجبور شوید که کابینت دیواری را پایین‌تر نصب کنید و بر فاصله لازم بین کابینت دیواری و کانتر تأثیر می‌گذارد. به دلیل بریدگی گوشه‌ها و ضایعات، همیشه یک تاج اضافی تهیه کنید.

متراژ پاخور

پاخور صفحه تختی است که پس از قرار گرفتن کابینت‌ها در کنار یکدیگر به منظور پوشاندن درز پایین کابینت نصب می‌شود. پاخور معمولا دارای ارتفاع ۱۱ سانتی‌متر و عرض ۲۴۰ سانتی‌متر است.

جمع بندی

برای اینکه تصمیم بگیرید ابعاد کابینت آشپزخانه‌تان باید چقدر باشد، لازم است بدانید که متراژ کابینت آشپزخانه اندازه‌ای استاندارد دارد. متراژ کابینت‌های زمینی کاملا مشخص و دقیق‌اند، در حالی که برای ابعاد کابینت‌های دیواری اندکی دستتان بازتر است، چرا که نقش کمتری در ذخیره سازی وسایل شما دارند. کابینت‌های زمینی گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، و بسیاری از وسایل دیگر را در خود جای می‌دهند. کابینت‌های بلند نیز ابعاد خاص خودشان را دارند. نکته‌ی مهمی که درباره‌ی این کابینت‌ها وجود دارد این است که سقف آشپزخانه شما باید از یک حدی بلندتر باشد. تمام اجزای کابینت‌ها معمولا از متراژ استانداردی پیروی می‌کنند، از جمله تاج و پاخور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *