انواع نظم دهنده کابینت و نکات مهم آن

نظم دهنده کابینت

آشپزخانه شما احتمالا یکی از پر رفت و آمدترین و پر استفاده‌ترین اتاق‌های خانه شماست. اما وقتی داخل کابینت‌ها شلوغ و آشفته هستند، قطعا حضور در آشپزخانه شما را نیز آشفته خواهد کرد. شلوغی و آشفتگی محیط انرژی شما را می‌گیرد و کیفیت عملکرد هر فرد را پایین می‌آورد. اگر آشپزخانه شما بیش از آنکه قابل استفاده و برای شما مفید باشد، استرس زا شده است، وقت آن است که آشپزخانه را سازماندهی کنید و به کابینت‌های خود نظم دهید. یک نظم دهنده کابینت ساده مانند قفسه طبقه‌بندی، آویز‌های مختلف، و یا سبد نظم دهنده کابینت می‌تواند به شما کمک کند که مواد غذایی و لوازم آشپزخانه را مرتب کنید و آن‌ها را در دسترس قرار دهید.

قرار دادن برخی ظروف آشپزی به صورت عمودی و گذاشتن فضای اضافی برای برداشتن وسایل، می‌تواند فضای بیشتری برای شما فراهم کند. با صرف کمی زمان و ایجاد تغییرات کوچک، وضعیت آشپزخانه و کابینت‌های شما بهبود می‌یابد.

 

نظم دهنده کابینت

نظم دهنده کابینت یا ارگنایزر وسیله‌ای‌ست که با قرار دادن آن درون کابینت و یا نصب آن، استفاده از لوازم و مواد مختلفی که در آشپزخانه نگهداری می‌کنید بسیار آسان می‌شود و فضای بیشتری را برای وسایل و ظروف خود خواهید داشت. ارگنایزر کابینت می‌تواند اقلام زیاد و متنوعی را، از مواد غذایی گرفته تا ظروف پخت و پز و حتی قابلمه‌ها و تابه‌ها را در خود جای دهد. نظم دهنده‌ها در شکل‌ها و مدل‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. در ادامه چند نوع از این ارگنایزرها را بررسی می‌کنیم:

درباره کابینت آماده بخوانید

 

  • قفسه‌های کشویی

برداشتن و گذاشتن ظرف و لوازم آشپزی در یک کابینت عمیق مشکل و پردردسر است. با داشتن قفسه‌هایی کشویی درون کابینت به راحتی می‌توانید لوازم مورد نیاز را بردارید و دوباره سرجایش بگذارید.

 

  • کابینت کشویی، بهترین گزینه!

استفاده از کابینت کشویی راحت‌تر هم هست. تصور کنید به جای اینکه وسایل درون کابینت را یکی یکی بیرون بیاورید تا چیزهایی را که لازم دارید پیدا کنید، کابینت را مانند یک کشو به جلو بکشید، و هر آنچه که می‌خواهید در دسترس شما خواهد بود. با این کار در زمان و انرژی خود صرفه جویی کرده‌اید.

نظم دهنده کابینت
کابینت کشویی تمام لوازم درون کشو را در دسترس شما قرار می‌دهد.

 

  • قفسه ادویه

برای آسان کردن دسترسی به جای ادویه جات خود یکی از ایده‌های عالی داشتن یک قفسه مخصوص ادویه است. با این قفسه‌ها می‌توانید راحت‌تر نوع ادویه‌ها را تشخیص دهید و نظم را به آشپزخانه بیاورید.

 

  • آویز ادویه جات

وسیله‌ی دیگری که می‌توانید از آن برای نظم دادن ادویه‌ها استفاده کنید آویز ادویه جات است. با آویزان کردن ادویه در هر نقطه‌ای که می‌خواهید هم استفاده از آن‌ها برای شما راحت می‌شود هم فضای بیشتری در کابینت‌ها خواهید داشت. این آویزها را می‌توانید در قسمت داخلی درب کابینت نصب کنید.

 

  • سبد نظم دهنده کابینت

اگر به دنبال مرتب کردن کابینت‌های خود هستید حتما تهیه‌ی سبد نظم دهنده کابینت را در نظر داشته باشید. با سبد نظم دهنده کابینت در آشپزخانه بسیاری از وسایل آشپزی و ظروف شما از آشفتگی و شلختگی نجات پیدا می‌کنند و نظم می‌یابند. سبد نظم دهنده کابینت برای بشقاب‌ها، لیوان‌ها، و دیگر ظروف غذاخوری مناسب است.

به طور کلی، نظم دهنده کابینت کارایی فضای ذخیره‌سازی کابینت آشپزخانه شما را افزایش می‌دهد. سبد نظم دهنده، علاوه بر این، کار دسترسی را نیز آسان‌تر می‌کند و همه وسایل را در دسترس شما قرار می‌دهند.

این ارگنایزرها، کابینت‌های شما را به فضایی کارآمد برای قرار دادن بسیاری از وسایلی که در هر آشپزخانه‌ای انباشته می‌شوند، تبدیل می‌کنند. استفاده از سبدهای نظم دهنده‌ی آشپزخانه یک راه عالی برای دسترسی آسان به همه چیز است.

 

  • راف

این مدل نظم دهنده در جای دادن تعداد لوازم زیاد در یک کابینت کمک بزرگی محسوب می‌شود. با قرار دادن راف درون کابینت یک طبقه به طبقات کابینت‌تان اضافه می‌شود و میتوانید ظروف بیشتری را در یک کابینت بگذارید. مثلا می‌توانید روی بشقاب‌ها یک راف را قرار داده و روی راف لیوان‌ها را بچینید. اگر با کمبود کابینت مواجه‌اید از راف به عنوان یک نوع نظم دهنده پرکاربرد استفاده کنید.

 

  • شلف آویز و کشویی

این نوع ارگنایزر به لبه‌ی طبقات کابینت نصب می‌شود و دسترسی به لوازم مختلف را برای شما آسان می‌کند. این شلف‌ها برای قرار دادن ظروف کوچک و بسیاری از مواد غذایی عالی هستند.

 

  • ارگنایزر تخته برش

ایستاده قرار دادن تخته برش‌ها و سینی‌ها درون کابینت کار سختی‌ست. روی هم قرار دادنشان هم مشکلات زیادی به همراه دارد. هم برداشتن و گذاشتن‌شان سخت می‌شود، هم اینکه جای زیادی را اشغال می‌کنند. برای اینکه دسترسی به تخته‌ها و سینی‌ها و لوازم این‌چنینی راحت باشد و از کمبود فضا نیز جلوگیری کنید، این ارگنایزر‌ها بهترین انتخاب‌اند.

 

نکاتی برای نظم بخشیدن به آشپزخانه

  • یک کابینت جدا برای قهوه و چای خود در نظر بگیرید. برای همه چیز، از آسیاب قهوه گرفته تا مجموعه لیوان‌ها و ماگ‌های‌تان، فضای مخصوص ایجاد کنید. با این کار صبح‌ها که بیدار می‌شوید راحت‌تر صبحانه خود را مهیا می‌کنید.
  • لوازم خود را بر اساس استفاده‌ای که می‌کنید مرتب کنید. وقتی در حال انتخاب محل نگهداری وسایل خود هستید، از بشقاب گرفته تا آبمیوه گیری، به دفعات استفاده از آن‌ها فکر کنید. وسایلی مانند کاسه و بشقاب را در قفسه‌ای قرار دهید که دسترسی به آن آسان باشد. سینی‌های تزئینی و مانند آن می‌توانند در قفسه های دور از دسترس قرار بگیرند.
  • با استفاده از نظم دهنده‌های مخصوص، ظروفی مانند بشقاب را به صورت عمودی قرار دهید تا فضای کافی برای ظروف دیگر نیز داشته باشید.
نظم دهنده کابینت برای بشقاب‌ها
بشقاب‌ها را با ارگنایزر مخصوص سازماندهی کنید.

 

  • به آنچه که درون هر کدام از نظم دهنده‌ها قرار می‌دهید دقت کنید. به عنوان مثال، درون یک سبد نظم دهنده مواد غذایی مربوط به درست کردن ماکارونی یا پاستا را قرار دهید و در سبد دیگر دمنوش‌های گیاهی. با این کار دسترسی شما به یک گروه از لوازم یا مواد غذایی راحت می‌شود و به آسانی می‌توانید ببینید چه مواد غذایی‌ای دارید. یعنی اگر قصد دارید امروز ماکارونی درست کنید می‌توانید خیلی سریع چک کنید و ببینید چه چیزی لازم است تهیه کنید.
  • حتی برای داخل کشوها نیز می‌توانید از نظم دهنده‌هایی استفاده کنید که قاشق‌ها و چنگال‌ها و ظروف دیگر را از هم جدا می‌کنند و به ظروف و لوازمتان نظم می‌بخشند.
  • از انواع آویزهای حوله یا آویز لیوان نیز برای مرتب‌تر شدن آشپزخانه و دوری از به هم ریختگی‌ها استفاده کنید.

 

نظم دهنده یخچال

برای اینکه آشپزخانه‌ی کاملا مرتب و جاداری داشته باشید، علاوه بر نظم دهنده کابینت، می‌توانید درون یخچال نیز از انواع نظم دهنده‌های مخصوص استفاده کنید. با استفاده از نظم دهنده یخچال دسترسی به مواد غذایی آسان‌تر می‌شود، داخل یخچال جلوه‌ی زیباتری پیدا می‌کند و شما هم احساس بهتری خواهید داشت. علاوه بر این موارد، گردش هوای سرد افزایش پیدا می‌کند و میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی در یخچال تازه می‌مانند.

انواع نظم دهنده یخچال:

  • ظرف‌های ۶ تکه مخصوص میوه و سبزیجات: با این ظروف شیشه‌ای می‌توانید انواع مختلف میوه و سبزیجات خود را از هم تفکیک کنید. از مزایای دیگر آن‌ها جاگیر نبودن است. این نظم دهنده‌ها روی هم قرار می‌گیرند و در مرتب شدن یخچال به شما کمک می‌کنند.
  • ارگنایزر انواع نوشیدنی: نوشابه‌ها، بطری شیر، قوطی انواع نوشیدنی‌، و … را به راحتی مرتب کنید و دسترسی راحت‌تری به آن‌ها داشته باشید.
  • ظروف شیشه‌ای در دار: با تهیه‌ی این ظروف در زندگی خود تغییر بزرگی ایجاد می‌کنید. باقی مانده غذا، ماست، سالاد، یا هر ماده غذایی دیگر را درون این ظرف‌ها بریزید تا علاوه بر منظم و شیک شدن فضای درون یخچال، از پخش بوی غذاهای مختلف نیز جلوگیری کنید.
  • انواع سبد یخچال: سبدهای یخچالی نیز برای دسته بندی کردن میوه‌ها و مواد خوراکی مختلف کاربرد دارند.
  • جا تخم مرغی: بدون جا تخم مرغی نگهداری از تخم مرغ‌ها در یخچال سخت است. به همین دلیل، این ارگنایزر معمولا در همه‌‌ی خانه‌ها پیدا می‌شود.
  • کشو: کشوهای مخصوص یخچال سایز کوچکی دارند و زیر طبقات مختلف نصب می‌شوند.

 

جمع بندی

نظم دهنده کابینت آشپزخانه به کمک افرادی می‌آید که دغدغه‌ی نظم در کابینت‌ها یا کوچک بودن محیط آشپزخانه را دارند. برای مرتب کردن آشپزخانه می‌توانید از قفسه‌های کشویی، قفسه یا آویز مخصوص ادویه، راف، سبد نظم دهنده کابینت، و انواع دیگر ارگنایزرها استفاده کنید. نظم دهنده‌ها یا ارگنایزرها فضای زیادی را برای لوازم شما ایجاد می‌کنند و میزان دسترسی را بالا می‌برند. سعی کنید به جای نظم‌دهنده‌های ارزان از نظم دهنده کابینت محکم و با کیفیت که می‌تواند وزن قابل توجهی را بدون مشکل تحمل کند، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *