تاج کابینت ممبران و هرآنچه باید بدانید

کابینت‌های آشپزخانه جزئیاتی نیز دارند که شاید پیش از اقدام برای خرید کابینت به آن‌ها فکر نکنید. یکی از این جزئیات تاج است. تاج کابینت در ظاهر آن بسیار تاثیرگذار می‌باشد و جنبه‌ی دکوری دارد. در واقع، تاج جزء جدا نشدنی کابینت‌های سبک کلاسیک است. از آن جایی که کابینت ممبران عموما در این سبک ساخته می‌شود، همیشه با تاج همراه است. اتفاقا، تاج کابینت ممبران یکی از زیباترین تاج‌هاست. درباره‌ی این جزء زیبای کابینت ممبران در این مقاله بیشتر خواهید خواند.

 

تاج کابینت آشپزخانه چیست؟

تاج کابینت آشپزخانه روی کابینت‌های دیواری قرار می‌گیرد و مخصوص کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک است. کمتر پیش می‌آید که کابینت‌های سبک مدرن تاج داشته باشند. تاج کابینت با مدل کابینت کاملا هماهنگ است و تاج یک کابینت کلاسیک مانند خود کابینت طراحی و حکاکی شده است. تاج کابینت‌های نئوکلاسیک ساده‌ترند.

برای ساخت کابینت‌های کلاسیک استفاده از دو متریال رایج است: چوب طبیعی، ممبران. جنس تاج نیز با جنس کل کابینت یکسان است.

کیا کابینت ممبران دارند؟

 

ویژگی‌های تاج کابینت ممبران

تاج کابینت ممبران به آن جلوه خاصی می‌دهد و نقش مهمی در ظاهر آن دارد. باید دقت کنید رنگ و مدل طراحی تاج باید با رنگ و مدل کابینت شما یکسان باشد. به عنوان مثال، اگر کابینت شما کاملا طرح چوب باشد، مانند همان طرحی که روی کابینت حکاکی شده روی تاج نیز حکاکی می‌شود. اگر کابینت ممبران شما به رنگ سفید با جزئیات طلایی‌ست، تاج نیز سفید بوده و حکاکی‌ها طلایی می‌شوند.

موضوع مهم دیگر هماهنگی ابعاد و اندازه‌ی تاج است. تاج کابینت شما نباید بیش از اندازه بزرگ و ضمخت باشد و شکل آشپزخانه را خراب کند. اگر کابینت‌های کلاسیک و اشرافی می‌خواهید و آشپزخانه شما بزرگ با سقفی بلند است، تاج نباید خیلی کوچک و جمع و جور باشد. بنابراین، اندازه تاج به مدل کابینت و بلندی سقف هم وابسته است. به طور کلی، معمولا اندازه تاج کابینت ممبران از ۳ تا ۱۵ سانتی متر می‌باشد.

 

تاج کابینت ممبران
تاج کابینت‌های کلاسیک با جزئیات فراوان و جذاب

 

چند مدل تاج کابینت ممبران

تاج کابینت آشپزخانه از لحاظ مدل بسیار متنوع است و شما گزینه‌های زیادی دارید. توصیه می‌کنیم بین این گزینه‌ها مدلی را انتخاب کنید که با فضای محیط، مدل کابینت، و متراژ آشپزخانه مطابقت داشته باشد.

مدل‌های رایج برای تاج کابینت ممبران عبارت‌اند از:

  • تاج کابینت شیاردار

این مدل تاج به گونه‌ای طراحی شده که به صورت پله‌مانند کمی جلوتر از خود کابینت است. تاج شیاردار جزو مدل‌هایی است که برای سبک کلاسیک و حتی نئوکلاسیک هم به کار می‌رود. این نوع تاج میزان جذابیت بالایی دارد و ظاهر کابینت را مجلل نشان می‌دهد. البته، به دلیل برجسته بودنش، تاج شیاردار مناسب آشپزخانه‌های بزرگ است که با این مدل‌ها فضا گرفته نشود.

  • گل تاج

گل تاج دارای طرح‌های برجسته و منبت کاری می‌باشد. هر چه طرح‌ها پیچیده‌تر، تاج کابینت کلاسیک‌تر.

خود این مدل تاج کابینت انواع مختلفی دارد: تاج کتیبه‌ای، نقوش اسلیمی، طرح‌های خطی و ساده برای سبک نئوکلاسیک، و انواع نقش و نگارهای دیگر.

 

انتخاب مدل تاج به سلیقه شما بستگی دارد، اما موضوع فضای آشپزخانه نیز مطرح است. برای بعضی از آشپزخانه‌ها لازم است تاج کابینت ممبران ساده و کاملا هم‌رنگ با کابینت انتخاب کنید تا محیط زیباتری داشته باشید. و برای برخی آشپزخانه‌های دیگر تاج‌های تماما کار شده با برجستگی‌های رنگ و لعاب دار مناسب است. مشورت کردن با یک طراح داخلی باتجربه در زمینه کابینت به شما کمک می‌کند کابینت ایده‌آل خود را تهیه کنید.

 

تاج کابینت ممبران شیاردار
تاج کابینت شیاردار به صورت پله‌ای و رو به جلوست.

 

مزیت تاج کابینت ممبران چیست؟

بسیاری از خریداران کابینت می‌پرسند حتما باید تاج کابینت تهیه کرد؟ به جز جنبه‌ی دکوری مزیت دیگری هم دارد؟ اگر تاج نصب نکنیم چه می‌شود؟

همانطور که گفتیم کاربرد تاج دکوراتیو و برای زیبایی کابینت است، اما اگر کابینت کلاسیک انتخاب کرده‌اید، حذف تاج اصلا ایده‌ی خوبی نیست! کابینت کلاسیک و اشرافی با آن همه جزئیات و نقش و نگار بدون تاج ناقص به نظر می‌رسد و جلوه‌ی خودش را از دست می‌دهد. برای کابینت نئوکلاسیک هم تاج ساده‌تر به کار می‌رود اما بدون تاج نمی‌شود.

تاج ارتباط و مرز زیبای بین کابینت کلاسیک و تئوکلاسیک و سقف آشپزخانه است و باعث برقرار شدن هارمونی و هماهنگی می‌باشد.

 

مدل کابینت جدید ۱۴۰۱

جمع بندی

تاج که روی کابینت‌های دیواریِ سبک کلاسیک و نئوکلاسیک نصب می‌شود، با طرح، رنگ و مدل آن‌ها همخوانی دارد. تاج کابینت ممبران دو مدل اصلی دارد و انواع تاج‌های دیگر زیرشاخه‌ی آن دو مدل محسوب می‌شوند. اندازه‌ی تاج کابینت بسیار مهم و در ظاهر کابینت موثر است. برای انتخاب یک تاج متناسب با آشپزخانه خود می‌توانید با طراحان داخلی کابینت پیشکاری مشورت کنید. به هر حال، اگر کابینت ممبران کلاسیک انتخاب کرده‌اید، بدون تاج آشپزخانه شما جلوه‌ای نخواهد داشت. چرا که تاج کابینت شما را تکمیل می‌کند و باعث می‌شود کابینت‌ها در آشپزخانه بدرخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *