کابینت نئوکلاسیک و هر آنچه باید بدانید

کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک سرمه ای

کابینت نئوکلاسیک کتان طوسی

کابینت نئوکلاسیک یشمی

کابینت نئوکلاسیک طوسی

سبک معماری نئوکلاسیک که کابینت نئوکلاسیک برگرفته از آن سبک است، به معماری قرن ۱۸ و ۱۹ اروپا اشاره دارد و تلفیقی از معماری مدرن و کلاسیک است. در این سبک از پیچیدگی و جزئیات هنر کلاسیک و سنتی کاسته شد و جزئیات دست و پا گیر مبلمان و کابینت حذف شدند. همچنین، نشانه‌هایی از طرح‌های رومی و یونانی مانند فرم‌های متقارن، منظم و باوقار در سبک نئوکلاسیک وجود دارد.

اجرای تمامی عناصر کلاسیک، مانند جزیره، در آشپزخانه نئوکلاسیک ممکن است، با این تفاوت که سادگی مدرنیته در آن دخیل شده و سبکی جدید خلق کرده است. آشپزخانه‌ای با سبک نئوکلاسیک ویژگی‌های آشپزخانه‌ای مدرن را با ظاهری متمایل به طراحی کلاسیک خواهد داشت. در طراحی آشپزخانه‌ی نئوکلاسیک، سبک کلاسیک و سبک مدرن به شیوه‌ای هنرمندانه با هم ترکیب شده‌اند و کابینت نئوکلاسیک نیز از این سبک پیروی می‌کند.

 

کابینت نئوکلاسیک چیست؟

کابینت نئوکلاسیک تبلور هماهنگی بین عناصر کلاسیک و مدرن است که فضایی کاربردی و مجلل را برای آشپزخانه به ارمغان می‌آورد. این نوع کابینت آشپزخانه بهترین انتخاب است برای زمانی که شما یک آشپزخانه‌ی اشرافی و شیک، و در عین حال پرکاربرد می‌خواهید. کابینت این سبک نیز مانند کابینت سبک کلاسیک، کابینت دارای طرح و نقش و تزئینات می‌باشد، اما به شکلی ساده‌تر که تداعی کننده‌ی سبک مدرن است.

کنده‌کاری‌ها و منبت‌کاری‌های کابینت نئوکلاسیک به اندازه‌ی سبک کلاسیک پیچیده و شلوغ نیست. تاج به کار رفته در این نوع کابینت با نوع کلاسیک کاملا متفاوت است. همچنین، از ستون و سرستون نیز به شکلی ساده‌تر استفاده می‌شود. البته، استفاده از ستون و سرستون در سبک نئوکلاسیک الزامی نیست و در برخی آشپزخانه‌ها اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود. از طرف دیگر، سادگی مطلق کابینت‌های مدرن را نیز در این سبک نمی‌بینیم. خطوط و طرح هایی که با ظرافتی بی‌نظیر بر روی سطح کابینت نئوکلاسیک ایجاد شده است به فضای آشپزخانه شکوه و اصالت می‌بخشد. تلفیق مدرنیته با رد و نشان هنر کلاسیک باعث شده است که کابینت‌های ساخته شده طبق معماری نئوکلاسیک از سبک مدرن و کلاسیک جذابیت بیشتری داشته باشند.

کابینت نئوکلاسیک
کابینت سفید این سبک جلوه‌ای باور نکردنی دارد.

 

مزایای کابینت نئوکلاسیک

از ویژگی‌های مثبت کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • از نظر طراحی با دیگر سبک‌های کابینت آشپزخانه متفاوت است و نظر طرفداران هر دو سبک کلاسیک و مدرن را به خود جلب می‌کند.
  • رنگ‌بندی متنوعی دارد و با رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی ساخته می‌شود و محدودیتِ رنگ کابینت کلاسیک را ندارد. قابل ذکر است، رنگ‌های پرطرفدار کابینت نئوکلاسیک رنگ‌های سرد و ملایم و خنثی هستند که از محبوب‌ترین آن‌ها باید به رنگ سفید اشاره کنیم.
  • کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک پس از استفاده طولانی مدت همچنان جذاب است و چشم را خسته نمی‌کند. دلیل این امر طرح های منحصر به فردی است که در ساخت آن استفاده می‌شود.
  • هم برای آشپزخانه‌های بزرگ و هم برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب است.
  • جزئیات و تزئینات پیچیده و دست و پا گیر در این سبک حذف شده‌اند و محیط را شلوغ نشان نمی‌دهند.
  • ارتفاع زیاد کابینت نئوکلاسیک آن را به کابینتی جادار و پرکاربرد تبدیل کرده است.
  • رنگ و طرح مجلل این نوع کابینت تاثیر زیادی در ظاهر زیبای آشپزخانه دارد.
  • برخلاف کابینت سبک مدرن، برای کابینت آشپزخانه‌ی نئوکلاسیک می‌توانید از دستگیره‌های کوچک و خاص استفاده کنید.

 

معایب کابینت نئوکلاسیک

هرچند کابینت نئوکلاسیک معایب زیادی ندارد، بد نیست برای راهنمایی بیشتر کمی هم از ویژگی‌های منفی آن بگوییم:

  • برای خرید این کابینت باید هزینه بیشتری نسبت به کابینت مدرن پرداخت کنید.
  • ساخت و طراحی آن را حتما باید به یک کابینت ساز باتجربه و ماهر سفارش داد. دلیل این امر این است که مهارت سازنده تأثیر بسیار زیادی بر خروجی این کابینت دارد.
  • ساخت کابینت نئوکلاسیک به دقت و امکانات زیادی نیاز دارد و رنگ‌آمیزی و ظرافت‌کاری‌ها باید با دستگاه‌های مدرن و پیشرفته انجام شود؛ در غیر این صورت، نتیجه کار آن طور که باید و شاید نخواهد بود.
  • برای آشپزخانه‌آی با سبک نئوکلاسیک تنها لوازم و وسایل و تزئیناتی مناسب‌اند که تم کلاسیک دارند. لوازم مدرن با آشپزخانه‌ی نئو کلاسیک همخوانی ندارند.
  • نگهداری آن آسان نیست و برای تمیز کردن سطح کابینت نباید از مواد شوینده استفاده کنید.

 

انواع کابینت نئوکلاسیک

کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک بر اساس نوع متریال به کار رفته به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود: کابینت چوبی و کابینت ساخته شده از ورق ام دی اف.

کابینتی که از چوب طبیعی ساخته شده بسیار محبوب و پرطرفدار است. کابینت چوبی با کنده‌کاری‌ها و ظرافت‌های روی آن ظاهری زیبا و با اصالت به محیط می‌دهد، دوام آن بالاست و حس طبیعت را نیز با خود به همراه دارد. به همین دلیل، کابینت نئوکلاسیک چوبی با ارزش و گران قیمت است.

قیمت کابینت نئوکلاسیک از جنس ام دی اف کم‌تر از نوع چوبی آن می‌باشد. کابینت انزو و ممبران که مغزی آن‌ها از جنس ورقه‌ی ام دی اف است برای ساخت کابینت‌هایی با سبک نئوکلاسیک بسیار مناسب‌اند. چهار طرف درب کابینت انزو برش می‌خورد و سادگی را از آن می‌گیرد. سپس سطح ورقه‌ی ام دی اف با روکش یا رنگ پوشانده می‌شود. کابینت ممبران نیز می‌تواند به سبک‌های کلاسیک، نئوکلاسیک، و مدرن دربیاید. برای ساخت کابینت ممبران نئوکلاسیک، با دستگاه CNC بر روی ورقه‌ی ام دی اف طرح مورد نظر را حک کرده و سپس روی آن را با روکش PVC می‌پوشانند.

 

قیمت کابینت نئوکلاسیک

این نوع کابینت آشپزخانه ظرافت‌کاری‌های مخصوص به خودش را دارد و کابینتی لوکس و شیک محسوب می‌شود. قیمت این کابینت به جنس و طراحی به کار رفته روی آن بستگی دارد. هرچه متریال استفاده شده برای ساخت و تولید کابینت قیمت بیشتری داشته باشد و طرح و نقش‌های به کار رفته روی درب کابینت پیچیده‌تر و بیشتر باشد، هزینه خرید آن نیز افزایش می‌یابد. اما به طور کلی، قیمت کابینت نئوکلاسیک از کابینت مدرن بیشتر و از کابینت کلاسیک کم‌تر است.

 

راهنمایی‌ها برای طراحی و استفاده از کابینت نئوکلاسیک

  1. انتخاب مواد با کیفیت

در طراحی کابینت نئوکلاسیک، بهتر است از موادی مانند چوب طبیعی، MDF باکیفیت با روکش چوبی یا پوشش‌های لمینیت با طرح‌های چوبی استفاده کنید. کابینتی که از مواد اولیه‌ی باکیفیت ساخته شده، برای سال‌های طولانی ظاهر خود را حفظ می‌کند و به راحتی خراب نمی‌شود.

  1. طراحی جزئیات ظریف

اگر قصد دارید طرح کلاسیک کابینت بیشتر به چشم بیاید، حکاکی‌های ستون‌ و تاج را بیشتر و برجسته‌تر بسازید. با این کار کابینت شما جلوه‌ی کلاسیک‌تری خواهد داشت. اما اگر دوست دارید کابینت‌تان به سبک مدرن نزدیک‌تر باشد، حکاکی‌های کمتر و محوتر برای آشپزخانه شما مناسب هستند.

  1. انتخاب رنگ‌ها

از رنگ‌های گرم و چوبی، مانند انواع قهوه‌ای و کرم، برای کابینت‌ها استفاده کنید. همچنین، رنگ‌های کلاسیک و اصیل مانند سفید، شیری، سبز و آبی سلطنتی، و خاکستری نیز گزینه‌های مناسبی هستند. رنگ‌های جیغ و فانتزی به هیچ عنوان برای کابینت نئوکلاسیک مناسب نیستند.

  1. تعادل بین کلاسیک و مدرن

در طراحی کابینت نئوکلاسیک، تلاش کنید تا تعادلی میان عناصر کلاسیک و مدرن ایجاد کنید تا استایل متعادلی را بوجود آورید.

  1. استفاده از نورپردازی مناسب آشپزخانه

نورپردازی مناسب می‌تواند زیبایی کابینت نئوکلاسیک را چندین برابر کند. با استفاده از چراغ‌های کار شده با نور ملایم می‌توانید جزئیات و طرح‌های کلاسیک را به خوبی نشان دهید و فضا را روشن و دل‌نشین کنید تا آشپزخانه‌ی ایده‌آل خود را داشته باشید.

  1. حفظ تمیزی و نظم

کابینت نئوکلاسیک با طراحی‌ها و حکاکی‌هایی که دارد، باید مرتب تمیز شود تا هم طول عمر آن افزایش پیدا کند، هم زیبایی و جلوه‌ی آن به چشم بیاید. پیش از تمیزکاری، حتما دقت کنید که با شوینده و روش مناسبِ جنس کابینت آن را پاک کنید.

  1. ترکیب شدن با دکوراسیون کل خانه و آشپزخانه

هنگام انتخاب کابینت نئوکلاسیک این نکته مهم را در نظر داشته باشید که باید کابینت‌ها با تمام اجزای دکوراسیون و طراحی داخلی خانه هماهنگ باشند. مبلمان، میز ناهارخوری، کفپوش خانه و آشپزخانه، رنگ دیوارها، و سایر اجزای فضا در این انتخاب موثرند.

 

 

کابینت نئوکلاسیک توسی
این سبک کابینت منحصر به فرد است و از چشم نمی‌افتد.

 

رنگ‌های پرطرفدار کابینت نئوکلاسیک

همانطور که قبلا اشاره کردیم، رنگ‌های روشن و ملایم مانند سفید و خاکستری در سبک نئوکلاسیک بیشتر استفاده می‌شوند. البته، طیف‌های مختلف رنگ‌هایی مانند زرد و سبز و قرمز نیز در این سبک کابینت به کار برده می‌شوند و شما برای انتخاب رنگ آشپزخانه‌ی خود محدودیتی ندارید.

در ادامه به بررسی رنگ‌های محبوب می‌پردازیم:

سفید: رنگ سفید از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک است؛ زیرا، آشپزخانه را بزرگ و دلباز نشان می‌دهد و حس پاکی و آرامش به آن می‌بخشد. علاوه بر زیباییِ بی‌نظیرِ این رنگ، هماهنگ کردن باقی اجزای آشپزخانه با هر رنگی که داشته باشند با رنگ سفید بسیار آسان است.

خاکستری: از دیگر رنگ‌های پرطرفدار برای کابینت‌های سبک نئوکلاسیک رنگ خاکستری‌ست. تمامی شیدهای رنگ خاکستری در این سبک کاربرد دارند و اگر به جای روکش PVC کابینت شما با رنگ پوشانده شود، می‌توانید هر شیدی از خاکستری را، از روشن تا تیره، برای آشپزخانه خود انتخاب کنید. این رنگ کابینت‌های شما را مدرن‌تر نشان می‌دهد.

رنگ چوب: طرفداران رنگ چوب برای داشتن کابینت مطابق سلیقه‌شان دو گزینه برای انتخاب دارند: چوب و ام دی اف با روکش رنگ چوب. کابینت ام دی اف با رنگ چوبی انتخاب افرادی‌ست که علاوه بر اینکه نمی‌خواهند هزینه‌ی زیادی برای کابینت صرف کنند، طرفدار محیط زیست هستند و از چوب طبیعی استفاده نمی‌کنند.

 

کانتر و پیشخوان کابینت نئوکلاسیک

کانتر و صفحه‌ی کابینت در زیبایی آشپزخانه بسیار موثر است. به علاوه، بسیاری از کارهایی که در آشپزخانه انجام می‌دهیم با استفاده از صفحه‌ی کابینت است. بنابراین، انتخاب جنس کانتر و صفحه‌ی کابینت بسیار مهم است. برای کانتر آشپزخانه‌ای با سبک نئوکلاسیک، سنگ طبیعی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، چرا که دوام بالا و زیبایی منحصر به فرد سنگ طبیعی آن را  به بهترین متریال برای کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک تبدیل کرده است.

 کابینت ممبران متنوع‌ترین کابینت آشپزخانه

 

جزیره‌ی کابینت نئوکلاسیک

جزیره‌ی کابینت سبک نئوکلاسیک به آشپزخانه جلوه‌ی لوکس‌تری می‌دهد. البته جزیره از نظر کاربرد انواع مختلفی دارد. نوع جزیره روی ابعاد آن نیز تاثیر می‌گذارد. یعنی ارتفاع استاندارد برای جزیره‌ ۹۰ سانتی‌متر می‎باشد، اما در صورتی که بخواهید از سط جزیره برای کار در آشپزخانه استفاده کنید، بهتر است ارتفاع آن ۷۵ سانتی‌متر باشد.

انواع جزیره آشپزخانه سبک نئوکلاسیک عبارت‌اند از:

جزیره به عنوان میز ناهارخوری

از جزیره‌ی آشپزخانه می‌توانید به عنوان میز ناهارخوری استفاده کنید و دور آن صندلی بچینید. این نوع جزیره باید فضایی برای جاگرفتن زانوها داشته باشد تا دسترسی به ظرف غذا مشکل نشود. جزیره‌ی میز ناهارخوری را طوری می‌سازند که لبه‌ی صفحه‌ کابینت ۶۰ سانتی‌متر با بدنه فاصله داشته باشد و نشستن دور آن ممکن شود.

جزیره برای پخت و پز

روی جزیره‌ی مخصوص پخت و پز گاز رومیزی قرار می‌گیرد و کار شما را برای تهیه غذا آسان می‌کند. جزیره دقیقا وسط آشپزخانه نصب می‌شود و آشپز با کار کردن در وسط محیط به تمامی بخش‌های دیگر از جمله یخچال و سینک ظرفشویی دسترسی دارد. همچنین، وسعت صفحه کابینت جزیره به او این اجازه را می‌دهد که به راحتی آشپزی کند و با مشکل کمبود جا مواجه نشود.

تنها مسئله‌ی موجود شلوغ شدن جزیره می‌باشد. چرا که جزیره نقطه‌ی میانی آشپزخانه است و شلختگی آن زود به چشم می‌آید. برای حل این موضوع باید بلافاصله پس از آشپزی آن را تمیز و مرتب کنید.

جزیره‌ یا کابینت اضافه

از جزیره‌ی آشپزخانه خود می‌توانید صرفا به عنوان کابینت‌ اضافه استفاده کنید و فضای بیشتری برای نگهداری و جای دادن ظروف و لوازم خود داشته باشید. می‌توانید ظروف جاگیر مانند قابلمه‌های بزرگ را درون جزیره کابینت نئوکلاسیک بگذارید.

جزیره با سینک ظرفشویی

می‌توانید روی جزیره سینک ظرفشویی نصب کرده و از سطح جزیره به عنوان فضایی برای شست و شو و آماده سازی مواد غذایی استفاده کنید. آماده کردن مواد غذایی روی جزیره که سطح وسیع‌تری نسبت به صفحه کابینت‌های دیگر دارد، لذت بخش بوده و آسان است.

 

جمع بندی

کابینت‌های نئوکلاسیک ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن هستند، به طوری که با حفظ سادگی، ظاهری مجلل به آشپزخانه می‌دهد. این کابینت خاص و پرطرفدار تنوع زیادی در رنگ و طرح دارد، مناسب انواع آشپزخانه با محیطی کوچک یا بزرگ است، و از هر دو جنس چوب و ورقه‌ی ام دی اف ساخته می‌شود. نکته‌ی مهمی که باید برای سفارش کابینت‌های نئوکلاسیک به آن دقت کنید این است که این کار را به کابینت‌سازی حرفه‌ای بسپارید تا از کیفیت نتیجه‌ی کار اطمینان حاصل کنید.

خرید کابینت نئوکلاسیک پیش ساخته به شما این شانس را می‌دهد که قبل از هرچیزی از کیفیت آن مطمئن شوید و کابینت آشپزخانه‌ی خود را بدون دردسر تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *