آشپزخانه و پذیرایی سرهم، یک دکوراسیون محبوب

آشپزخانه و پذیرایی سرهم

طراحی دکوراسیون آشپزخانه در کاربرد و زیبایی آشپزخانه حرف اول را می‌زند. چگونگی طراحی در شکل قرارگیری کابینت‌ها، جلوه محیط، و فضای قابل استفاده در آشپزخانه تعیین کننده است. یکی از دکوراسیون‌های بسیار جذاب و محبوب آشپزخانه فضای باز است. در این دکوراسیون که آشپزخانه و پذیرایی سرهم است، نقاط قوت و ضعف مختلفی وجود دارد. در این مطلب به جنبه‌های مختلف این دکوراسیون می‌پردازیم.

 

آشپزخانه و پذیرایی سرهم

در این مدل دکوراسیون که به آن آشپزخانه باز می‌گویند، حد فاصلی بین محیط آشپزخانه و  اتاق پذیرایی وجود ندارد. در آشپزخانه باز هیچ پیشخوان(اصطلاحا اپن) یا جزیره‌ای وجود ندارد. از این دکوراسیون معمولا برای آشپزخانه‌های سبک مدرن و گاهی برای سبک نئوکلاسیک و روستیک استفاده می‌شود. این چیدمان نیز مانند انواع چیدمان دیگر مزایا و معایب خودش را دارد.

 

آشپزخانه باز یا آشپزخانه با پیشخوان

اگر می‌خواهید دکوراسیون آشپزخانه خود را انتخاب کنید و نیاز دارید که درباره‌ی مزایا و معایب آن بدانید، جای درستی آمده‌اید. در ادامه درباره‌ی مزایا و معایب دکوراسیون آشپزخانه و پذیرایی سرهم خواهید خواند:

مزایای آشپزخانه و پذیرایی سرهم

  • در دنیای امروز معمولا خانه‌ها کوچک‌ترند و آشپزخانه جمع و جوری دارند. بنابراین، طراحان سعی می‌کنند با ترفندهای مختلف باعث شوند محیط جوری به نظر برسد که انگار متراژ آشپزخانه بیشتر است. آشپزخانه باز بسیار بزرگ‌تر جلوه می‌دهد؛ زیرا، بخشی از فضا با پیشخوان پر نشده است. این آشپزخانه دلباز‌تر هم نشان می‌دهد.
  • نور این نوع دکوراسیون آشپزخانه بیشتر است و محیط روشن‌تر. همین ویژگی روی بزرگ به نظر رسیدن آشپزخانه تاثیر دو چندان می‌گذارد. آشپزخانه‌ای که محیط بسته‌ای دارد نور و روشنایی کمتری هم دارد.
  • ارتباط شما با باقی محیط خانه بیشتر است. شما در حین کار می‌توانید مراقب بچه‌ها باشید و با بقیه افراد خانه کاملا در ارتباط باشید.
  • رفت و آمد در آشپزخانه و پذیرایی کردن از مهمانان بسیار راحت‌تر است. در آشپزخانه و پذیرایی سرهم پیشخوانی وجود ندارد و مانع رفت و آمد راحت شما نمی‌شود.
آشپزخانه و پذیرایی سرهم
آشپزخانه و پذیرایی بازِ کوچک و مدرن

 

معایب آشپزخانه و پذیرایی سرهم

  • معمولا آشپزخانه‌های باز کابینت‌های کمتری دارند و این تعداد کم کابینت برای خانواده‌های شلوغ یک مسئله‌ی بزرگ است. در آشپزخانه‌های بسته و بعد از آن‌ها آشپزخانه‌های اپن‌دار یا جزیره‌دار کابینت‌های بیشتری جا می‌گیرند و این کار افراد خانه را راحت می‌کند. همه ظروف و لوازم آشپزی درون کابینت‌ها جا میگیرد. اما اگر تعداد کابینت‌ها محدود باشد با مشکلات مختلفی مانند شلختگی محیط رو به رو خواهید شد.
  • در آشپزخانه و پذیرایی سرهم هیچ چیزی از دید پنهان نیست و تمام شلوغی‌ها، و عیب و نقص‌های آشپزخانه معلوم است. زمانی که مشغول پخت و پز و فراهم کردن تدارکات مهمانی هستید، مهمان‌ها و افراد حاضر در خانه شاهد تمام ماجرا هستند.
  • این مدل چیدمان آشپزخانه برای همه‌ی خانه‌ها مناسب نیست و با روحیه‌ی همه افراد جور درنمی‌آید.
  • بوی غذا و روغن بیشتر در خانه پخش می‌شود؛ در صورتی که از آشپزخانه‌های بسته کمتر سر و صدا یا بوی غذا بیرون می‌رود.

 

۷ ایده برای آشپزخانه کوچک بدون اپن

درباره‌ی طراحی چیدمان آشپزخانه و پذیرایی سرهم

  • در چیدمان کابینت‌ها و محل قرار گیری لوازم آشپزخانه قواعد استانداردی وجود دارد که در همه آشپزخانه‌ها رعایت می‌شود. این قاعده استاندارد که به نام «مثلث طلایی» شناخته می‌شود، در دکوراسیون آشپزخانه باز اهمیت زیادی دارد.
    اما مثلث طلایی به چه معناست؟ چیدمان استاندارد برای آشپزخانه چیدمانی‌ست که در آن گاز، یخچال، و سینک ظرفشویی باهم یک مثلث را تشکیل دهند.
آشپزخانه و پذیرایی سرهم، یک دکوراسیون محبوب
تناسب رنگ و مدل در کابینت‌های آشپزخانه باز
  • نکته بعدی درباره‌ی ظاهر این آشپزخانه است. هماهنگی ظاهر آشپزخانه باز با اتاق پذیرایی، و همچنین اتاق نشیمن، بسیار کلیدی و مهم است. رنگ و سبک کابینت‌ها، مدل دستگیره‌ها، رنگ کاشی‌ها، مدل لوازم خانگی، شیرآلات و … باید با میزناهارخوری و جزئیات اتاق پذیرایی، و سپس با ویژگی‌ها و دکوراسیون اتاق نشیمن هماهنگ باشند. زمانی که تمام آشپزخانه و پذیرایی شما از اتاق نشیمن پیداست، اهمیت هماهنگی و هارمونی بین آن‌ها بالاتر می‌رود و نیاز است به همه موارد توجه شود.
  • می‌رسیم به مورد مهم تعداد کابینت در آشپزخانه و پذیرایی سرهم. گفتیم که تعداد کابینت‌های این نوع دکوراسیون معمولا زیاد نیست، مگر اینکه آشپزخانه بزرگی داشته باشید. برای اینکه از فضای موجود بهینه‌تر استفاده کنید و ظروف و لوازم بیشتری را بتوانید در کابینت‌ها جای دهید، کابینت‌های دیواری را تا سقف ادامه دهید. با بیشتر کردن ارتفاع کابینت دیواری هم فضای بیشتری خواهید داشت، هم سقف آشپزخانه بلندتر و در نتیجه محیط بزرگتر نشان می‎دهد.

 

تعویض روکش کابینت هایگلاس

جمع بندی

یکی از انواع دکوراسیون‌های پرطرفدار و جذاب برای آشپزخانه‌های مدرن طراحی آشپزخانه باز است که پیشخوان و جزیره‌ای ندارد. از مزایای این مدل آشپزخانه می‌توان به بزرگ‌تر به نظر رسیدن آن اشاره کرد. برای انتخاب این چیدمان می‌توانید با یک طراح داخلی حرفه‌ای مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *