مزایا و معایب کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف

کابینت آشپزخانه عضو مهم و حیاتی خانه و آشپزخانه‌ی شماست. بدون کابینت ممکن نیست بتوانید برای ظروف لوازم خود جای مناسب پیدا کنید یا آشپزخانه را از شلختگی نجات دهید. به علاوه، بدون کابینت‌های شیک و جذاب، آشپزخانه جلوه‌ی زیبایی ندارد. یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین کابینت‌ها که حتما نام آن را شنیده‌اید، کابینت ام دی اف است. این کابینت مدرن و زیبا مزایای زیادی دارد که یکی از ان‌ها تنوع بسیار زیاد می‌باشد. کابینت ام دی اف مشتری فراوانی دارد؛ به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در غالب یک مقاله هر آنچه که لازم است درباره‌ی این کابینت بدانید را شرح دهیم. اگر شما هم قصد خرید کابینت MDF را دارید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

 

ام دی اف چیست؟

کلمه‌ی ام دی اف (MDF) مخفف عبارت انگلیسی Medium Density Fiberboard است که به معنای “تخته فیبر با تراکم متوسط” می‌باشد، و در لوازم چوبی منزل و کابینت آشپزخانه از آن استفاده می‌شود. تخته فیبر از خرده چوب ساخته می‌شود، به این صورت که تکه‌های چوب با رزین و موم مخلوط می‌شود و با دمای بسیار بالا پرس می‌شوند. تحته فیبر با چگالی متوسط “نئوپان” نام دارد که نسبت به ام دی اف شکننده و ضعیف است. در کنار این دو نوع تخته فیبر، تخته‌ای به نام اچ دی اف نیز وجود دارد که دارای تراکم بالا و در نتیجه مقاومت بالاست. 

مطالب

  • کاربرد ام دی اف

  • مزایا و معایب کابینت ام دی اف

  • بهترین رنگ‌ها بر ای کابینت ام دی اف

  • نتیجه گیری

کاربرد ام دی اف

ورق‌های ام دی اف خام را می‌توان با انواع روکش‌ چوبی و غیرچوبی روکش کرد. این روکش‌ها نیز در طرح و رنگ متنوع‌اند. علاوه بر این، ام دی اف قیمت بالایی ندارد و مقاومت خوبی هم دارد. همه‌ی این دلایل باعث شده‌اند که ام دی اف مصارف و کاربرد‌های زیادی داشته باشد.
از این محصول برای ساخت کابینت آشپزخانه و میز ناهارخوری، و دیگر وسایل منزل، مثل میز تلوزیون، میز مطالعه، کتابخانه و … استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از لوازم اتاق خواب، مانند تخت، کمد، دراور، میزآرایش و پاتختی از جنس ام دی اف ساخته می‌شوند.

نه تنها در کابینت ام دی اف، بلکه برای کابینت‌های نوع دیگر مثل انزو یا هایگلاس، بدنه‌ی کابینت را که دیده نمی‌شود از ام دی اف می‌سازند. در واقع، ورق اصلی اکثر کابینت‌ها از جنس ام دی اف است. با استفاده از روکش‌هایی از جنس‌های متفاوت و یا اضافه کردن مواد خاصی کابینت‌های جدیدی مثل کابینت ممبران و هایگلاس را از ام دی اف می سازند.

 

کابینت ام دی اف چیست؟

کابینتی که ما به نام ام دی اف می‌شناسیم در واقع کابینت ملامینه است. روکش ملامینه روی مغزی کابینت را که از جنس ام دی اف می‌باشد، می‌پوشاند و متریال اصلی این کابینت اماده می‌شود. این روکش یک مقاومت نسبی در برابر آب و رطوبت ایجاد می‌کند و جلوی خراب شدن مغزی را می‌گیرد.

کابینت‌های ملامینه یا ام دی اف قیمت مناسب‌تری نسبت به هایگلاس و ممبران دارند و در عین حال، ظاهر آن‌ها شیک و زیباست. این کابینت مناسب سبک مدرن می‌باشد و برای آشپزخانه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک کاربردی ندارد. بدنه‌ی این کابینت‌ها را نیز معمولا از همان جنس ام دی اف می‌سازند.

 

 

کابینت ام دی اف کابینت پیشکاری
یکی از مقاومترین سبک در کابینت هاست که ورقه این کابینت علت اصلی استحکام آن است.

 

درباره کابینت آماده بخوانید

مزایا و معایب کابینت ام دی اف

ام دی اف و کابینت ساخته شده از آن نیز مانند هر نوع کابینت دیگر محاسن و معایبی دارد که در ادامه هرکدام را بررسی می‌کنیم.

مزایای کابینت ام دی اف

  • تولید ام دی اف و ساخت کابینت از آن هزینه‌ی زیادی ندارد؛ به همین دلیل، قیمت آن پایین است و انتخاب مقرون به صرفه‌ایست.
  • مواد شیمیایی‌ای که در ام دی اف به کار برده می‌شود، آن را در مقابل آفاتی مانند موریانه که چوب را از بین میبرند، مصون می‌کند. علاوه بر این، این کابینت در برابر میکروب‌های مختلف مانند قارچ مقاوم است.
  • قرار گرفتن روکش چوبی بر روی ام دی اف، به ظاهر کابینت شما ظاهری مانند کابینتی از جنس چوب می‌دهد، که این یکی از مزیت‌های مهم آن است.
  • ورقه‌ی ام دی اف مقاومت و پایداری بالایی دارد و در برابر وزن و یا ضربه مقاوم است و به راحتی نمی‌شکند، کج نمی‌شود، یا ترک نمی‌خورد. این مقاومت بالا باعث شده این سبک کابینت عمر طولانی‌ای داشته باشد. عمر طولانی و مقاوم بودن MDF یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.
  • سطح صاف و صیقلی آن باعث زیبایی ظاهری کابینت شده است.
  • برای محیط زیست مضر نیست، زیرا برای ساخت و تولید آن درختی قطع نمی‌شود و مواد اولیه‌ی آن خرده چوب‌های بازیافتی است.
  • هرچند این کابینت هزینه‌ی بالایی ندارد و کابینتی اقتصادی محسوب می‌شود، از لحاظ زیبایی نیز کابینتی مناسب است. MDF در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع و مختلفی با روکش مات و براق و نیمه براق تولید می‌شوند. تنوع رنگ این کابینت بسیار بیشتر از هر نوع کابینت دیگری‌ست و شما می‌توانید هر رنگ آشپزخانه‌ای که می‌خواهید داشته باشید.
  • در برابر دمای مختلف نیز مقاومت خوبی دارد و با سرما و گرما آسیب نمی‌بیند و تغییر شکل نمی‌دهد.
  • نه فقط کابینت ام دی اف، بلکه هر کابینتی که ورقه‌ی مغزی آن از ام دی اف باشد، از جمله کابینت ممبران یا هایگلاس، شکل دادن به آن راحت است. درحالی که، طراحی و کنده کاری بر روی چوب بسیار دشوار است و قابل مقایسه با MDF نیست.
  • سطح صاف و صیقلی آن باعث شده که تمیز کردن این سبک کابینت آسان و راحت باشد و با یک دستمال نم‌دار و مرطوب لک و کثیفی از روی آن پاک شود.

معایب کابینت ام دی اف

  • کابینت ام دی اف در حالت عادی با رطوبت خراب نمی‌شود، اما با تماس مکررِ آب، بخشی که خیس شده متورم می‌شود و باد می‌کند. در این صورت، کابینت قابل تعمیر نیست و باید آن را عوض کرد. این مسئله از مهم‌ترین معایب این کابینت است. هرچند بعضی از ورقه‌های ام دی اف را با روکش ضد آب می‌پوشانند و این نقطه ضعف ام دی اف ها را حل کرده‌اند.
  • MDF بسیار مقاوم است اما اگر قسمتی از آن ترک بخورد یا بشکند، به راحتی نمی‌توان آن را به هم چسباند یا تعمیر کرد.
  • چوب طبیعی از ام دی اف مقاومت بسیار بیشتری دارد و عمر ام دی اف نسبت به چوب کوتاه‌تر است. همچنین وزن آن از ورقه‌های چوبی بیشتر است و در مقایسه با چوب سنگین محسوب می‌شود.
  • برخورد اشیای نوک تیز به سطح کابینت آن را خراش داده و به آن آسیب می‌رسانند.
  • بافت نرم ام دی اف که باعث می‌شود طراحی بر روی آن آسان باشد، همچنین باعث می‌شود در مدت طولانی با باز و بسته شدن مداوم درهای کابینت، پیچ آن‌ها هرز شود.

بهترین رنگ‌ها بر ای کابینت ام دی اف

محبوب‌ترین کابینت ام دی اف کابینت با طرح چوب است. این کابینت با شباهت به چوب طبیعی از پرطرفدار‌ترین‌هاست و در سبک‌های مدرن و کلاسیک نیز ساخته می‌شود. آشپزخانه‌هایی با کابینت چوبی یا شبیه به چوب احساس سرزندگی بیشتری به همراه دارند.

رنگ سفید و ترکیب آن با رنگ‌های دیگر نیز از رنگ‌های بسیار محبوب است. کابینت سفید حس پاکی را به همراه خود می‌آورد و با انعکاس نور بالا، علاوه بر روشن‌تر نشان دادن محیط، حس خوبی نیز منتقل می‌کنند. همچین با دکور آشپزخانه شما، هر رنگی که باشند، به راحتی هماهنگ می‌شود.

ترکیب رنگ سفید و مشکی از رنگ‌هاییست که برای این کابینت بسیار پرکاربرد است. تضاد بین سفید و مشکی نمای زیبایی به آشپزخانه شما می‌دهد که هرگز خسته کننده نیست. البته بهتر است رنگ زمینه‌ی کابینت شما سفید باشد تا آشپزخانه نور و روشنایی کافی داشته باشد.

یکی دیگر از ترکیب رنگ‌های مناسب، ترکیب سفید و قهوه‌ایست. رنگ سفید آشپزخانه را روشن و دلباز میکند، درحالی که رنگ قهوه‌ای نیز به آشپزخانه حس طبیعت و زندگی می‌بخشد. ترکیب رنگ سفید و قهوه‌ای نیز از رنگ‌های بسیار پرطرفدار است.

 

آشپزخانه کوچک و کابینت ام دی اف

اگر آشپزخانه‌ی کوچکی دارید، لازم است هنگام دکوراسیون آن به نکات مهمی توجه کنید. با رعایت این چند مورد آشپزخانه شما بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر می‌رسد. همچنین، فضای بیشتری برای نگهداری لوازم خود خواهید داشت.

  • کابینت رنگ روشن: کابینت‌های خود را روشن انتخاب کنید. رنگ‌های روشن نور را انعکاس می‌دهند و باعث می‌شوند محیط بزرگ و روشن به چشم بیاید. اگر به رنگ‌های تیره علاقمندید، کابینت‌های زمینی را تیره و کابینت‌های دیواری را روشن در نظر بگیرید.
  • کابینت بلند و کشیده: کابینت‌های دیواری بلند که تا سقف امتداد یافته‌اند دو مزیت مهم دارند. یکی اینکه فضای زیادی را برای نگهداری از ظروف و وسایل مختلف به شما می‌دهند. دوم اینکه باعث می‌شوند سقف بلندتر به نظر برسد و آشپزخانه فضای بازتری داشته باشد.
  • کشو: در یک آشپزخانه‌ی کوچک کشوها به شدت کاربردی هستند. بسیاری از لوازم ریز و درشت را می‌توانید درون کشو بگذارید و راحت‌ترین دسترسی را به این لوازم داشته باشید.
  • نظم دهنده: برای مرتب شدن درون کابینت‌ها از نظم دهنده یا ارگنایزر استفاده کنید. با استفاده از این اکسسوری‌ها هم دسترسی آسانی به ظروف خود خواهید داشت، هم فضای بیشتر برای قرار دادن انواع ظرف و وسیله‌ی آشپزی.

 

نتیجه گیری

ورقه‌ی ام دی اف با خرده چوب پرس شده ساخته می‌شود و برای ساخت بسیاری از لوازم منزل مانند کابینت از این ورقه استفاده می‌شود. کاربرد آن در صنعت کابینت سازی به اندازه‌ای زیاد است که می‌توانیم بگویم اکثر کابینت‌ها، به علت جنس ورقه‌ی مغزی‌شان، از زیر مجموعه‌ی کابینت ام دی اف به حساب می‌آیند. این سبک کابینت در عین حال که بسیار مقاوم است، قیمت پایینی هم دارد. این نوع کابینت برای طبیعت ضرری ندارد، تنوع طرح و رنگ آن زیاد است، و به راحتی تمیز می‌شود. نقطه ضعف آن آب و رطوبت بسیار زیاد است و کیفیت و مقاومت چوب طبیعی را ندارد. البته نقاط قوت فراوانش باعث شده کابینتی محبوب و پرطرفدار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *