چیدمان آشپزخانه | بررسی کامل

چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه‌ها از نظر متراژ بسیار متنوع‌اند و مدل‌های مختلفی دارند. شما نیز برای اینکه بتوانید آشپزخانه ایده‌آل خود را خلق کنید، ابتدا باید چیدمان مناسب آن را انتخاب کنید. هر مدل چیدمان آشپزخانه ویژگی‌ها و مزایا و معایبی دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت. به متراژ آشپزخانه، نیازهای افراد خانواده، میزان کاربردی بودن چیدمان، زیبایی، و رفت و آمد راحت در محیط فکر کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که از آشپزخانه تنها برای تهیه غذا استفاده می‌کنید یا دوست دارید دور میز در کنار هم جمع شوید و وقت بیشتری را در آشپزخانه بگذرانید.

بهترین ایده‌ها برای یک آشپزخانه نقلی

 

چند نوع چیدمان آشپزخانه وجود دارد؟

شش چیدمان اصلی برای آشپزخانه داریم:

  1. دوطرفه یا موازی
  2. چیدمان طرح L
  3. آشپزخانه طرح U
  4. تک دیواری
  5. طرح جزیره
  6. طرح شبه جزیره

 

بررسی انواع چیدمان آشپزخانه

دوطرفه

این نوع چیدمان کابینت آشپزخانه که به چیدمان موازی نیز معروف است، از قرار گرفتن دو ردیف کابینت رو به روی هم تشکیل می‌شود. در چیدمان دوطرفه کابینت گوشه‌ای نداریم و امکان استفاده از هر میلیمتر فضای کابینت بدون اتلاف وجود دارد. به علاوه، ساده بودن طراحی این مدل کابینت‌ها باعث می‌شود که ساخت آن‌ها پیچیدگی نداشته و هزینه کمتری داشته باشد.

نکات کلیدی در طراحی چیدمان آشپزخانه دو طرفه:

معمولا در این نوع چیدمان فضای کافی برای نگهداری ظرف‌ها و لوازم آشپزی وجود دارد. تعداد کابینت‌های این نوع چیدمان برای یک خانواده مناسب است. اگر خانواده پرجمعیتی دارید یا چند نفری آشپزی می‌کنید، از طراحی مثلث کار اجتناب کنید. یعنی اجاق گاز و یخچال و سینک را در امتداد یکی از دیوارها در نظر بگیرید. دلیل این موضوع این است که از شلوغی و احتمال برخورد جلوگیری شود. چرا که در غیر این صورت رفت و آمد شما سخت شده و جلوی آشپزی و کار کردن شما را می‌گیرد.

 

چیدمان آشپزخانه
آشپزخانه‌ای با متراژ متوسط در چیدمان طرح ال

 

چیدمان طرح L

چیدمان طرح ال یک گزینه کاربردی برای آشپزخانه‌های کوچک و متوسط می‌باشد. این مدل چیدمان به این صورت است که کابینت‌ها در دور ردیف قرار می‌گیرند که بین آن‌ها یک زاویه‌ی ۹۰ درجه تشکیل می‌شود. به عبارت دیگر، کابینت‌های چیدمان آشپزخانه L شکل در امتداد دو دیوارِ عمود بر هم نصب می‌شوند.

از مزایای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که حرکت کردن و رفت و آمد در این مدل آشپزخانه با سرعت و سهولت انجام می‌شود. همچنین، ظاهر زیبایی به آشپزخانه و پذیرایی می‌دهد.

نکات کلیدی در طراحی چیدمان آشپزخانه طرح L:

آشپزخانه ال شکل شامل کابینت گوشه‌ای نیز می‌شود. برای کاربردی کردن این کابینت به چند راه حل هوشمندانه نیاز است تا بتوانید از این کابینت نیز نهایت استفاده را ببرید.

این چیدمان انعطاف پذیر برای بسیاری از آشپزخانه‌ها مناسب است، اما برای استفاده بهتر و راحت‌تر بهتر است متراژ هر ردیف کابینت کمتر از ۴٫۵ متر باشد.

با نصب یک کابینت ایستاده در آشپزخانه می‌توانید فضای ذخیره سازی را افزایش دهید و بسیاری از لوازم جاگیر را درون آن بگذارید.

به علاوه، می توانید به راحتی یک میز ناهارخوری را درون آشپزخانه طرح ال قرار دهید و یا یک جزیره به آن اضافه کنید. با انجام دادن هر کدام از این دو گزینه آشپزخانه شما کاربردی‌تر و جذاب‌تر خواهد شد.

 

آشپزخانه طرح U

در آشپزخانه U شکل کابینت‌ها در امتداد سه دیوار مجاور نصب می‌شوند و یک چیدمان عالی برای آشپزخانه‌های بزرگ تشکیل می‌دهند. این نوع چیدمان فضای زیادی را برای نگهداری از ظروف و وسایل آشپزخانه فراهم می کند. اما اگر روی هر سه دیوار کابینت دیواری نصب کنید، محیط آشپزخانه خفه می‌شود. برای جلوگیری از این امر، یک یا دو دیوار را برای کابینت‌های دیواری انتخاب کنید و برای دیوار دیگر از قفسه‌های باز استفاده کنید.

در آشپزخانه U شکل کار کردن بسیار راحت است و امکان حضور چندین آشپز به طور همزمان وجود دارد.

 

تک دیواری

در این نوع چیدمان تمام کابینت‌های زمینی و دیواری روی یک دیوار نصب می‌شوند. برای کاربردی‌تر و زیباتر شدن آشپزخانه معمولا یک جزیره تقریبا کوچک را موازی با کابینت‌ها قرار می‌دهند. این چیدمان ساده معمولاً در خانه‌هایی با فضای محدود و آشپزخانه‌های کوچک یافت می‌شود. استفاده از چیدمان تک دیواری نهایت صرفه جویی در فضاست.

 

چیدمان آشپزخانه تک دیواری
آشپزخانه تک دیواری زیبا و مدرن

نکات کلیدی در طراحی چیدمان آشپزخانه تک دیواری:

در این نوع آشپزخانه کابینت‌های زیادی وجود ندارد و ممکن است با مشکل کمبود فضا برای ظروف و وسایل خود رو به رو شوید. کابینت‌ها را تا سقف ادامه دهید تا فضای بیشتری برای ذخیره سازی داشته باشید.

اجرای یک جزیره به شما کمک می‌کند مثلث طلایی آشپزخانه را تشکیل دهید. به این صورت که سینک یا گاز رومیزی را روی جزیره نصب کنید. اما اگر قرار نیست جزیره داشته باشید، یخچال خود را در یک طرف، فر و اجاق گاز را در وسط، و سینک ظرفشویی را در انتهای دیگر قرار دهید.

مزایا و معایب کابینت پیش ساخته

 

جمع بندی

اگر قصد بازسازی آشپزخانه خود را دارید، احتمالا یکی از چیدمان‌های رایج را برای آشپزخانه خود انتخاب می‌کنید. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید، به نقشه خانه و آشپزخانه خود دقت کنید، همه جوانب را در نظر بگیرید و در صورت نیاز با یک طراح داخلی مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *